Friday 4 July 2014

Selera Ramadan Ayah Tersayang

Teks: Masitah Samsudin
Foto: Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Hari ini sebenarnya tak ada apa-apa yang nak ditulis cuma hati ni terasa meronta-ronta. Tak sabar nak balik berbuka puasa dengan ayah kesayangan. Saja nak cerita la, ayah saya kalau waktu berbuka suka makan kanji. Kalau dalam bahasa yang mudah difahami, kanji ni ialah bubur lambuk. Bukan masak sendiri tapi ambil dari masjid atau surau. Percuma sahaja.


Kalau kuih-muih, dia suka makan buah melaka dan tepung talam. Buah melaka selalunya orang buat kaler hijau tapi kalau tak ada daun pandan saya buat macam tu saja. Kaler putih tepung tu. Itu pun dia okey saja. Tepung talam kalau nak beli kena cari yang lembik sikit. Kalau keras tak sedap. Ayah saya kata kalau nak tahu tepung talam tu sedap ke tidak, lembut elok atau keras ke, kena sengetkan talam tu dulu. Kalau tepung talam tu bergerak sikit maknanya sedap la. Kalau tak bergerak tu maknanya keras. Kelakar la pulak petua ayah saya ni.



Kalau bab air pula, ayah saya memang pantang kalau minum ais waktu berbuka. Katanya, kalau minum ais nanti esok puasa mesti tak larat. Kena minum air panas. Ayah saya juga suka makan cendol waktu berbuka. Beli cendol kosong kemudian bancuh sendiri. Air gula dan santan semua buat sendiri. Sedap kan.


Kalau lauk-pauk tu dia tak kisah sangat. Masak la apa pun. Semua dia makan. Macam anak dia jugalah, jenis tak kisah. Tapi tak boleh masak banyak-banyak. Nanti kalau tak habis, membazir, dia marah tau.

Okeylah, selamat berbuka.

No comments:

Post a Comment