Friday 16 May 2014

Selamat Hari Guru, Terima Kasih Cikgu

Teks: Masitah Samsudin
Foto: Carian Google & Koleksi Peribadi


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Selamat Hari Guru saya ucapkan kepada semua guru-guru, ustaz-ustazah dan pensyarah-pensyarah tak kira di mana sahaja anda berada. Terima kasih atas segala didikan, tunjuk ajar dan segala ilmu yang telah dicurahkan buat anak bangsa. Sesungguhnya, jasa dan baktimu amat besar, tidak ternilai harganya. Hanya ucapan terima kasih yang mampu kami ucapkan, hanya kejayaan yang mampu kami hadiahkan.


Wah, terasa formal sangat kan. Bila bercerita tentang hari guru, saya teringat kenangan zaman persekolahan. Masa di SKTS, saya suka sangat dengan Cikgu Salmah iaitu guru kelas masa saya darjah tiga. Beliau seorang guru yang sangat baik dan suka berjenaka.

Masa di SMSP pula, saya suka Cikgu Rosmaria. Cikgu ni glamer tau kat sekolah. Saya rasa semua murid pun sukakan dia. Dia cantik dan manis, tinggi, boleh jadi model. Hehe... Dulu masa sekolah, pernah bagi hadiah bunga semasa hari guru.

Masa kat SMS pula, saya sukakan Cikgu Badrul. Dia macam bapa-bapa sikit. Penyayang tapi pernah merajuk sekali dengan kita orang. Masa tu kalut kami pilih sorang wakil untuk pujuk dia. Hehe... kelakar sungguh. Tapi bila teringat balik memang manis kenangan waktu itu.

Bila masuk USM jer, saya suka sangat sebab ada sorang pensyarah tu yang memang sudah lama saya kagumi. Dan yang paling tak sangka, saya ada ambil paper dia. Wah, memang best lah. Boleh jumpa selalu. Nama dia Dr. Noriah Taslim. Saya suka tengok dia masa dia beri kuliah, suara dia sedap. Serak-serak basah sikit. Memang skor lah paper dia. Assignment pun dapat A+. Pernah juga saya tak masuk kelas tutorial, bila masuk kelas minggu berikutnya tu dia sengaja tanya soalan kat saya kemudian siap kata, "kita suruh Masitah jawab, dah la dia tak masuk kelas minggu lepas." Amboi, jangan ingat pensyarah tak perasan ketidakhadiran kita tau :)

Bila dah bekerja, bos pun boleh dianggap sebagai guru. Jadi saya nak ucap berbanyak terima kasih kepada ex-bos dan bos-bos saya terutamanya Major, Plomena, CH Wong dan Kak Azura Abdullah sebab banyak ajar saya, bimbing saya, bantu saya dan selalu marah saya bila saya buat salah. Sebab selalu kena marahlah saya jadi sebijak ini :P

Yang paling tak disangka, fasa terbaru dalam hidup, saya kembali menjadi seorang pelajar. Saya merasa amat teruja nak ucapkan Selamat Hari Guru buat guru saya Puan Mazlia Murat. Terima kasih kerana sudi mencurahkan ilmu buat saya. Bimbinglah saya agar berjaya menjadi seperti anda, berjaya menggapai impian nan satu. Jangan marah kalau saya lambat belajar, lambat siapkan tugasan, lambat reply mesej, lambat response... nak buat macamana... memang saya yang bersalah... hehe.. Apapun, terima kasih banyak-banyak. Jasamu amat kuhargai!

Dan kini tibalah masanya giliran my princess & twin pula untuk mencipta seribu satu kenangan di hari guru. Kelmarin dia orang dah siap senaraikan nama guru, katanya nak beri hadiah semasa sambutan hari guru pada hari Ahad nanti. Semestinya guru-guru kegemaran menjadi pilihan. Hadiah pun saya dah beli, hadiah kecil dan comel. Hehe..saya pula yang teruja lebih. Apapun, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada guru-guru SKSU dan SMKTHT. Jasamu tetap dikenang.



Guru: Pencetus Kreativiti Penjana Inovasi.
Selamat Hari Guru... Terima Kasih Cikgu.

No comments:

Post a Comment